Friday, July 8, 2016

Turen som kan bli en parallell

I dag har jeg vært på en litt "lang" gåtur med ett av mine søskenbarn. Vi prøvde å finne en vei, som ei nabo har fortalt om. Ettersom jeg ikke helt husket forklaringen hun har gitt meg så gikk vi litt feil. Vi måtte spørre ei til og fikk litt mer beskrivelse av veien. Men ettersom vi antakeligvis ikke hadde hørt godt nok etter så klarte vi altså ikke å finne veien helt selv med to forklaringer. Vi kom oss i hvert fall ett godt stykke nærmere. Det regnet litt også, så turen varte ikke så lenge som den gjerne hadde gjort om det var opphold hele turen. Dessuten tror jeg det var godt for meg. Vi hadde det fint på turen og underveis fant vi blåbær, hvilket som var veldig godt å spise.

Vi kan faktisk se på denne turen i en parallell til livet vårt.
Vi alle går på enten den ene eller den andre veien i livet vårt. Enten på den smale veien som for øvrig ikke alle finner ifølge Guds Ord eller den brede veien. Det handler om vi kan veien eller ikke. Jeg kan tro at jeg går på den rette veien i livet altså den smale veien, men likevel gå på den brede veien. Bare fordi jeg ikke velger å lytte til hvor veien går. Hvis jeg ikke setter meg ned å leser Guds Ord "Kartboken" om hva som er den rette veien å gå på. Hva jeg må velge og hva jeg må velge vekk for å komme til himmelen så kan jeg ikke klare å komme meg dit. Da blir det bare gjetting på hvor veien går. Det er mye lettere å se en bred vei enn en smal vei hvis man ikke har kart eller god beskrivelse fra Han som kan veien.
Vi fant som sagt ikke veien og vil heller ikke gjøre det om vi ikke lytter nøye til instruksjonene. Vi fant blåbær underveis når vi var på veien, så den kan se rett ut, men kanskje det hadde vært enda bedre for oss og funnet den helt rette veien.

" Gå inn gjennom den trange port! For vid er den port og bred er den vei som fører til fortapelsen, og det er mange som går inn gjennom den. For trang er den port og smal er den vei som fører til livet, og det er få som finner den." Matteus evangeliet 7:13-14

No comments: