Saturday, July 16, 2016

Hva er en mamma?

Jeg vil nå si at jeg er mamma allerede selv om jeg enda ikke har holdt henne i armene mine. Faktisk så står det jo mamma på klærne også. Men det er ikke det jeg skal skrive om her i innlegget mitt. En mamma er noe helt spesielt.

Jeg er veldig velsignet som har ei mamma som er ei mamma. Hvis vi bare ser på dyrene hvordan de er så er de der for å hjelpe barna, de forsvarer dem og støtter dem. Ikke alltid de gjør det som kanskje virker som godt for barna, men de gjør det for det er til det beste for dem.

Min mamma er der for meg, selv når jeg er voksen, gift og venter barn. Hun stiller opp, kommer å hjelper under flytting eller om jeg trenger en hjelpende hånd når jeg er sliten eller når barnet snart kommer så har hun lyden på på telefonen om natten om vi trenger hjelp.


Ikke at man alltid skal forvente slik av enhver mamma, men min mamma er slik. Og jeg ønsker selv og være en selvoppofrende mamma for våre barn. Være streng når det trengs og stille opp når det trengs.

Men for å sette dette i en parallell til forholdet mellom oss og Herren så er Han selvfølgelig Far for Sine barn, men kan også sees som en mor til sine barn. For Han har omsorg for Sine barn som en mor som har bært barnet i magen i rundt 40uker. Og selv om ei mamma ikke er perfekt, men kan gjøre feil så er Gud perfekt og Han gjør ikke feil.

I sangen blott en dag, som faktisk var en av mine yndlingssanger som mamma sang for meg da jeg var liten, sangen er egentlig svensk og skrevet av Lina Sandell-Berg. så synges det på den svenske versjonen ei linje som: Han som bär för mig en faders hjärta. Men den opprinnelige tekste som Lina hadde skrevet på denne linjen var: Han som har mer än moders hjärta.
Og det stemmer sånn!! Han har mer enn et mammas hjerte for Sine barn! Han som vil at alle skal komme til sannhets erkjennelse!

Herren Jesus sa selv om Jerusalem i Sitt ord:
"...Hvor ofte ville jeg ikke samle sammen dine barn, som en høne samler kyllingene sine under vingene sine, men dere ville ikke!"  Matteus 23:37b
 

2 comments:

Unknown said...

Takk og amen! Sanne og gode ord. Rik velsignelse over den kommende fødselen og skjønne deg og din mamma med familie ^_^ Mvh Stian

Katrine said...

Tusen takk! :) Guds rike fred og velsignelse over deg Stian!