Thursday, June 30, 2016

Ja, jeg tror!

" Tro er full tillit til det en håper på, overbevisning om det en ikke ser." Hebreerbrevet 11:1
Hvorfor tror du Katrine? Tror på hva da? Hvorfor jeg tror på Gud? Jo her skal jeg prøve å få formidler hvorfor jeg tror på Gud.
Jeg har opplevd Herren! Jeg har møtt Ham. Ikke bare i følelseslivet- for man kommer ikke særlig langt om man velger å leve etter følelser. Greit at vi kan kjenne Guds fred som faktisk kan kjennes i følelsene, det kjennes fredfullt. Men de gangene jeg ikke kjenner Guds fred, så betyr ikke det at Hans fred ikke er der. Livet handler ikke om følelser og i hvert fall ikke livet med Gud. Greit nok at våre liv kan gå opp og ned, men å velge å ikke legge seg under og holde fast på følelsene er viktig. Man kan bli lei seg, men hvorfor da ikke gi det til Gud å tilgi? Noen ting virker verre og tilgi enn andre, men Gud er den samme og Han vil at man skal tilgi uansett hva det er.
" Men dersom dere ikke tilgir menneskene deres overtredelser, da skal heller ikke deres Far tilgi dere deres overtredelser." Matteus 6:15
Veldig alvorlige ord! Altså så handler ikke kristenlivet om følelser. Det handler faktisk ikke om hva jeg vil heller, men om hva Herren vil! Det står også at vi må ta opp vårt kors og følge Herren, altså vi må gå skammens vei- og det er ikke noe særlig om man vil leve etter gode følelser.
Da jeg var ei lita jente ble jeg faktisk møtt av Herren i syn. Det tror i hvert fall jeg. Han møtte meg og viste Seg for meg. Men det står også skrevet: " Jesus sier til han: Fordi du har sett Meg, Tomas, er du kommet til tro. Salige er de som ikke har sett, og likevel tror." Johannes evangelium 20:29
Altså så er de velsignet de som tror på Herren uten å ha sett Ham. Ja, og da kommer virkelig det første bibelverset inn: Tro er full tillit til det en håper på, overbevisning om det en ikke ser.

Altså så hvorfor tror jeg? Jeg tror fordi jeg har sett Ham og opplevd Ham. Je tror ikke på tilfeldigheter. Jeg tror at det er en Gud som er større, jeg tror at det er en Gud som skapte himmel og jord. Jeg tror også at Han elsker menneskene som Han har skapt.
Men du, tror du?
Hvis naboen din kommer til deg og sier at fruen hans har landet på flyplassen, tror du da på han?
Eller tror du ikke fordi du ikke har sett henne enda?
Vi mennesker tror, fordi Gud har lagt ned en tro i oss. Vi må velge å tro på Ham som er troens opphavsmann og fullender.

" Ved tro forstår vi at verden ble formet ved Guds ord; at de ting som sees, ikke ble til av de synlige ting." Hebreerbrevet 11:3

No comments: