Tuesday, October 2, 2018

Vil du være som den rike mannen eller som Lasarus?

Det var en rik mann som var kledd i purpur og fint lin, og som levde i vellyst hver dag. Men det var en fattig tigger som hette Lasarus, som var lagt ved porten hans. Han var full av verkesår og ønsket å bli mettet med smulene som falt fra den rike mannens bord. Men også hundene kom og slikket sårene hans. 
Så hendte det at den fattige døde, og ble båret av englene til Abrahams fang. Men også den rike døde og ble begravet. 
Da han var i dødsriket med store piner, åpnet øynene sine og fikk se Abraham langt borte og Lasarus på fanget hans, ropte han ut og sa: Far Abraham, miskunn deg over meg og send Lasarus, for at han kan dyppe fingertuppen sin i vann og kjøle tungen min. For jeg lider stor smerte i denne flammen.
 Men Abraham sa: Sønn, husk at du fikk dine gode gaver i din levetid, og på samme måte fikk Lasarus alt det onde. Men nå blir han trøstet, og du lider stor smerte.
Dessuten er det satt opp et stort svelg mellom oss og dere, slik at de som ønsker å gå over herfra til dere, ikke skal være i stand til det. Og de som er der, kan heller ikke komme over til oss. 
Da sa han: « Da ber jeg deg inntrengende, far, at du vil sende ham til min fars hus, for jeg har fem brødre, så han kan vitne for dem, så ikke de også kommer til dette pinens sted.» 
Abraham sa til han: « De har Moses og profetene, la dem høre på dem.»
Han sa: « Nei, far Abraham. Men hvis noen kommer til dem fra de døde, vil de omvende seg.»
Men han sa til ham: « Hvis de ikke hører på Moses og profetene, så vil de heller ikke bli overbevist selv om en sto opp fra de døde.»
Lukas evangelium 16:19-31

No comments: